Málokdo by dokázal jmenovat českého autora a nějaké jeho dílo. Není důvod se divit. Buď jsou moc mladí a zatím se probíjí do světa, nebo jsou slavní a působí v zahraničí. Že by české publikum nedokázalo tyto umělce ocenit? Nemyslím si. Pokud jde o tu starší generaci, v období komunismu „si vystrkovat růžky“ nikdo moc nemohl. Většina z nich musela emigrovat do zahraničí. Mám tu ale pár českých umělců, kteří by stáli za povšimnutí.
Magdaléna Jetelová (*4. června 1946)
Světově uznávaná sochařka, malířka, fotografka. Prosadila se nejprve v zahraničí, a až po několika letech a pádu komunismu se „ukázala“ v rodné zemi.
Jeden z nejznámějších projektů, který byl mimo jiné realizován v několika zemích Evropy, se stal Domestikace pyramid. Nejznámější část pyramidy je v Uměleckoprůmyslovém muzeu ve Vídni. Jde o střet několika kultur, kde ohnivě oranžové lávové kameny zavalily i z části antické sochy.
V Praze u břehu Vltavy stojí dřevěná Židle. Dříve, během záplav Židle působila dojmem, že plave.
Atlantický val – jde o užití laserových paprsků, které tvoří nápisy na balvanech v Jutsku (Dánsko).
„Absolute war becomes theatrality“ (absolutní válka začíná teatrálně). Komu ani překlad nic neříká, tak pochopitelněji bych tu myšlenku vysvětlila takto: Velké války začínají komicky. Vojáci se těší, že vyhrají a budou opěvováni jako hrdinové. Není tomu tak. Autorka ty slova (vzatá od filozofa Paula Virilia) „nasázela“do od kulek proděravěné staré zříceniny připomínající jeviště. Poukazuje na nesmyslnost válek.
Ivan Kafka(*1952)
Přitáhnout pozornost – tohle by řekl snad každý o jeho dílech. Člověk se pozastaví a zkoumá jeho díla.
Třeba krychle, do kterých uzavíral stromy, konfrontoval prázdnost a plnost. Byl tím okouzlen, jak sám říká.
Ale co chtěl říct tím, že desetitisíce špejliček napíchal na podlahu na Jánském Dvorci, nebo co vedlo k tomu položit 2 000 dopravních kuželůna Isartor Platz v Mnichově a co těch 1059 bílých, červených, žlutých a modrých plastových pytlíků, naplněných autorským dechem ležící v bíle místnosti? Líbilo by se vám jít lesem a narazit na barevný lesní koberec z listí? Spadené listí ze stromů poskládané podle barev muselo dát hodně práce. Umělci musí být hold trpěliví.
Skutečnost + senjsou kameny postavené do pyramidy. Pyramida však nemá „vlastní špičku“ Špičku tvoří v pozadí nedaleká hora, symbol vzdáleného snu.
Podobně je na tom Sedm kamenných hromad. Jde o sedm hromad kamenů, začínajících od bílé, přes odstíny hnědé až po černou. Jediná černá hromada má špičku. Dokázali byste odhadnout proč?